torsdag 8 augusti 2013

Sökes: Hemmaapoteksguide för nyföding

Exakt noll bäbisar har nedkommit i den Geyerhoferska/Sjöbergska familjen än så länge, så jag tänkte ägna dagen åt lite shopping. Hittills består Baby Kenneths badrumsskåp endast av typ blöjor, tvättlappar, tops och badolja, så jag undrar därför vad en helt ny människa (och kanske också hans sargade mamma) behöver under den första tiden i livet?

Jättetacksam för tips och råd!

Jag heter Mirijam och bor i Kristianstad med min sambo och en halv kamphund. Och i augusti blev vi en till i familjen när ongen som heter Sigge – men gick under arbetsnamnet Kenneth – äntligen kom, två veckor efter utsatt datum. Jag är journalist, jobbar med radio och gillar adrenalin, tatueringar, resor, färg och öl. Du kan även följa mig på instagram: @mirijam_geyerhofer samt på min andra blogg: mirijam.blogspot.com

14 kommentarer:

  1. Näsfrida och koksaltslösning till täppta små näsor, för det KOMMER att bli så under hösten...
    Sen får man salvor & lotion på BB så skit i det och testa dessa innan ni hittar en favvo och köper i storformat.
    Sen vet jag inte om du ska/kan amma men i så fall är det toppen att ha såna där bröstvårtskydd hemma till den första tidens såriga vårtor. Det gör ont att lägga bebis till ett sårigt bröst. Typ som att få en ryggdunk när en precis tatuerat skuldran...

    SvaraRadera
  2. Detta är ett urval vi brukar rekommendera nyblivna föräldrar på apoteket:
    Bepanthen eller annan mjukgörande och läkande rumpsalva för barnrumpor
    Miniderm/A-derma, mjukgörande kräm för torr hud
    Storpack nattbindor, för nyblivna mamman
    Febertermomter, för gumpen(isf gärna lite vaselin), för örat(isf gärna extra linsskydd), none contact-termometer
    Dialonpuder, typ talkpuder som absorberar fukt och håller bebis torr och fin
    Miniderm/magdroppar, om bebisen får gasig mage
    D-droppar, d-vitamintillskott till bebisen

    Finns en del saker som man lägger till med tiden bebben växer, drickskål, nappflaska, nappar osv...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Heter inte magdroppar Minifom eller nåt sånt? Miniderm är hudkräm ;)

      Radera
    2. Ah, just det. My bad :P

      Radera
  3. BEPANTHEN! Ta med till BB, börja smörj brösten på en gång (om du ska amma förstås, annars kan du ju strunta i det). Det är den enda salva jag använt, och då har jag använt den till allt - funkar till ens egna bröst, ungskrutten, som lypsyl, som fotkräm, ja, alles helt enkelt.

    Annars behövs typ inte så mycket, men så småningom kanske nässug (sååå äckligt, och bebisen hatar det), alvedonsuppar, örontermometer. Kanske Sempers magdroppar? D-droppar får ni av bvc, så det behöver du inte köpa. Många fler blöjor än vad ni nånsin tror.

    Och till dig: Nattbindor modell gigantiska. Xylocainsalva. Xyloproct (suppar och salva). Katrinplommon, linfrön och päron (ja, kanske inte från apoteket då). Alvedon.

    SvaraRadera
  4. D-vitamin får ni av BVC-sköterskan. Vi har hela E's levnad tvättat med vatten och olivolja (köpt "torra" tvättlappar eller kört med frottélappar) för att minimera skiten att utsätta deras hud med. Olivolja funkar även kungligt för att ta bort skorv, bada bebis, massera in och låt vara en stund och borsta/kamma försiktigt försiktigt ut, eller gnugga lite med frotté handduk. Olivolja är dessutom svagt svamphämmande. Är det enda som behövs egentligen, haha *ler hippie*

    Om det blir nåt, E fick ex skav i ljumskarna av all benjympa, så är Bepanthen oslagbar.

    Koksaltdroppar, för små grusiga ögon och snoriga näsor.

    Ehm, ja, det kan vara gött att ha Microlax hemma också, ifall du blir hård i magen och rumpan är öm efter förlossning. Tips är också att antingen kissa i duschen eller hålla våt, varm handduk mot underredet när en kissar efteråt. Det kan lindra, OM det nu ens gör ont, jag hade noll besvär av det trots att jag blev sydd.

    Höga, sköna trosor som stöttar den förvirrade och tomma hudmassan på magen, ingen apoteksgrej, men en av sakerna jag uppskattade ofantligt!

    SvaraRadera
  5. Lär av mitt misstag och köp hem extratrippeltjockt toapapper...

    SvaraRadera
  6. Mandelolja. Funkar både till bad och till insmörjning. Om man orkar bry sig om vad alla krämer och lotions egentligen innehåller är detta ett bra naturligt helt ofarligt alternativ. Miniderm t.ex. får man rekommenderat från BVC (iaf får alla här det), men jag har aldrig känt att det är någon speciellt bra kräm. Vissa påstår att den förvärrar torrhet och utslag och det kan ha varit så för oss också, men alla mina barn har haft problem med torr hud som bebisar och vi har testat lite olika grejer samtidigt så svårt att säga.

    Mandeloljan är bra till dig också. För herreminje vad torr man är första tiden efter förlossningen! Ser att du har fått tips om olivolja ovan och det funkar säkert också. Jag har dock för mig att jag har läst någonstans att det är bättre att använda en olja med mindre molekyler (alltså mindre, inte färre) om det används som mjukgörande och "fuktighetsgivande". För det går lättare in i huden och täpper inte till porer osv. Är ingen expert dock. Men bl.a. mandel- och jojobaolja ska ha mindre molekyler.

    Näsfrida säger jag också. Det finns inget värre än små täppta näsor som inte får luft. Man kan ju inte säga åt dem att fräsa, liksom. Ett billigare alternativ till Näsfrida är faktiskt en Revaxör-tuta. Den har en lång och smal "pip" som passar finfint i bebisnäsborrar.

    Napp. Om man ändå tänkt introducera napp så tycker jag man kan göra det från första början. Jag vet att alla barnmorskor vill peta en i ögat när man säger så, men det är rätt skönt med napp som tröst. Även om man naturligtvis tröstar "in person" också.

    Till dig: Bröstpump! OM du ändrar dig och vill amma. Nu vet jag att jag inte hade det här problemet med mitt första barn, men så är det väl inte för alla. Med min första funkade amningen klockrent från första stund (tack universum!), men med tvån och trean var det rätt struligt med värkande bröst som ville bli av med mjölk och bebis som sov och sov och sov. Med tvåan var jag utan bröstpump de första dagarna hemma och hade kunnat döda för att få tag i en. Det kanske är bra att ha en hemma om man inte tänker amma också? Just första dagarna? Je ne sais pas.

    Köp MASSOR av bindor och köp STORA bindor.
    OCH! Sno några nättrosor på BB. Så himla skönt när man är lite öm och mörbultad första tiden.

    SvaraRadera
  7. Olja (oliv, mandel eller sesam).

    Sempers magdroppar!!!!! Har gett B sen han föddes och är helt övertygad att det är därför han inte haft någon kolik alls. Med M började jag ge magdroppar först när hon fick ont vid fyra veckor, och det hjälpte ju men...inte lika bra som om hon fått det från början tror jag.

    Klart.

    SvaraRadera
  8. Lanolinsalva som är 100% naturlig, istället för Bephanten som innehåller bland annat petrolatum som är dåligt för miljön eftersom det kommer från oljeindustrin.

    Olivolja som nån annan redan tipsat om är också bra! Eller ekologisk kokosolja! Helt super :)

    Potatismjöl istället för babypuder! Babypudret innehållet skumma grejer och det står på att den ska hållas borta från barn så det är farligt för dem om de skulle få i sig av det.

    Bloggtips om hudvård och barn: http://hostlycka.blogspot.se/2010/09/hudvardsprodukter.html
    För övrigt den bästa barn/föräldrabloggen som finns! :D

    SvaraRadera
  9. Köp INTE nagelsax för bebisar! Jag vet inte varför det rekommenderas i alla listor och i Apotekets babypaket (som iaf fanns 2011), men vi tyckte att det var mycket lättare att bara klippa med en vanlig nagelklippare, den vi använder till oss själva... Det kändes bara otäckt och risk för blodutgjutelse att klippa med sax. Man ska inte klippa nyföddas naglar men många föds med ganska långa naglar så vi filade Vs naglar - han fick babymanikyr ;-)

    SvaraRadera
  10. Eftersom jag har storhetsvansinne, och inget att göra, så skriver jag ett inlägg om Kvackelitos bästa tips.

    SvaraRadera
  11. Jag har inget att tillägga eftersom jag själv funderar över exakt samma sak utan suger bara åt mig av alla tips. Tack och bock!

    SvaraRadera
  12. Håller med det mesta men jag hade tjockare inkontinensbindor först och tunnare efterhand, fr Tena. Mest för att ytplasten i bindor gjorde att det sved så ini i huden runt snippy. Mjukare yta på inkontinensbindor./Annakarin

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.