söndag 11 augusti 2013

En liten fråga bara...

Exakt HUR mycket fortsätter en bäbis växa så här efter att ha passerat BF? Inte jättemycket va? Han ligger väl mest där inne och... chillaxar lite? Utan att växa allt för mycket. Hoppas jag.

/en blivande mamma som börjar inse att evolutionen inte direkt har ansträngt sig inom just det här området den senaste tiden

Jag heter Mirijam och bor i Kristianstad med min sambo och en halv kamphund. Och i augusti blev vi en till i familjen när ongen som heter Sigge – men gick under arbetsnamnet Kenneth – äntligen kom, två veckor efter utsatt datum. Jag är journalist, jobbar med radio och gillar adrenalin, tatueringar, resor, färg och öl. Du kan även följa mig på instagram: @mirijam_geyerhofer samt på min andra blogg: mirijam.blogspot.com

16 kommentarer:

  1. Jag tror att de växer ganska begränsat faktiskt. Jag föddes 14 dagar sent och var en normalstor bebis på 3,5 kg.

    SvaraRadera
  2. Jag läste just en dag en artikel om att en graviditet kan ta upp till 10 månader... Hoppas Kenneth kommer ut lite tidigare!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är ju tyvärr så. Men max två veckor kvar nu, man får ju inte gå över mer än två veckor!

      Radera
  3. Sätts igång efter 2v va? Förövrigt BRA strategi att vila. Den allra bästa. Han kommer när han är redo, och ju mer hull ju bättre. Min unge kom på fjärde dagen efter BF och vägde 3,545 och var 52cm... De växer, men väldigt lite. När som helst nu!

    Http://Annagranstrom.wordpress.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, 42+0 börjar dom hjälpa till. Kenta ligger 10 % över kurvan så han är liiiite större än så, men bara han inte kommer upp emot fem kilo så :)

      Radera
    2. Men du, kurvan är inte exakt! Victor låg oxå över kurvan - strax över 4kg hade de räknat med - men ut kom han på 3,52 ändå! :)

      Anna Granström.

      Radera
    3. Nä, 3,545 ska det stå... Skitsamma!

      Anna Granström.

      Radera
  4. 200 g/vecka tror jag min Bm sa ungefär? Har fött en klump på 4360 g i v 41+5 men tvåan som kom i 40+5 vägde bara 3350 g. Så man vet aldrig riktigt förrän bebisen är ute!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det är ju sant, det är förstå då man har äkta facit! 3350 låter lagom, jag tackar gärna ja till det!

      Radera
  5. Har hört att det är mellan 30-40 gram om dagen på övertid. Men det är självklart individuellt! :) Hoppas de sätter igång snart för dig! Vet hur jobbigt det kan vara att gå över.

    SvaraRadera
  6. Min son kom 10 dagar efter utsatt BF. Jag minns knappt den tiden som han gick på "övertid", men jag kommer ihåg att när vattnet gick på kvällen kl 21 så blev jag så jävla chockad. I efterhand så känns det som att dag 8-9 på övertid där så hade jag gett upp. Det är ju helt stört, man är som en padda och ändå tänker man: "nä, det kommer nog ingen bäbis" ;D
    Han vägde 3980 gram och var 55 cm lång. Han hade mer svart hår på sitt huvud än sin far. Jag minns förlossningen som igår, han var det vackraste (och längsta) jag sett i bebisväg när dom lade honom på mitt bröst.
    Nu är han 16 månader, 90 cm lång och 11,5 kilo tung. Var tog tiden vägen? :)

    Jag har läst eran blogg sedan ni startade den, jag halkade in från katta kvack. Jag har aldrig skrivit eller kommenterat här, bara läst.

    Vill önska dig lycka till och välkommen till mamma-livet. Du kommer att bli en hejdundrans mamma! Mina råd till dig är: gör det som känns bäst för dig och Kenta, lyssna inte på allas "bästa" råd, gå din egen väg, då kommer du aldrig att ångra dig.

    Massor med kram,
    /Maria.

    SvaraRadera
  7. Jag gjorde ett tillväxtultraljud i vecka typ 34-36 nåt sånt och enligt den kurvan vi fick med oss då skulle han vägt ca 3800 gr på dag 41+1 då han är född. Men ut kom en klump på 4340 gr och 54 cm lång.
    Så jag antar att det är svårt att beräkna.... :)

    SvaraRadera
  8. Jag fick höra att min bebis hade varit STÖRRE tidigare, men eftersom den legat kvar och dragit sig i magen hade hon blivit tvungen att nalla på sitt underhudsfett. Vet ej hur det kunde synas, men så påstod någon i vit skrud på BB jallefall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo men det har jag också hört faktiskt, nu när du skriver det.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.