torsdag 1 augusti 2013

Greetings from Miss Bigfoot

Mina fötter må inte ha preggosvullnat till sig (än), men vet ni en annan festlig grej som fötterna kan få för sig under en graviditet - att bli större. Punkt. Jag hade egentligen inte reflekterat så mycket över det faktum att mina fötter liksom vuxit på sig senaste åren, förutom att det har varit något av ett gissel att beställa skor på internet eftersom jag är som en fullvuxen golden retriever som fortfarande tror att hon är en valp och liksom inte riktigt velat inse att mina fötter blivit större. Ja, större!

Innan jag fick Robin så hade jag 37 i skor. Efter Robin hade fossingarna vuxit på sig till kanske 37½-38, lite beroende på skomärke. Efter Eddie kom jag plötsligt inte i mina träningsskor längre. Mina uttänjda slapparskor funkade bra, men när jag skulle sätta på mig de skorna som verkligen behövde sitta bra då jag skulle påbörja min löpskolning så var det som när de elaka styvsystrarna i Askungen skulle få på sig glasskon. Det gick, men banne mig inte innan blodutgjutelse. Efter ett besökt till skoaffären visade det sig att min fötter numera var en storlek 38½, ibland med en dragning åt 39.

Tidigt i våras läste jag det här inlägget hos Lofsan, där hon bland annat skriver:

När man är gravid så blir kroppen tyngre samtidigt som lederna blir mjukare, det är därför många kvinnor upplever att de fått större fötter efter graviditeten: hålfoten under foten har trampats ut eftersom lederna i foten är mjuka.

Polletten ba: pling! JAHA! Det är förstås så det är. Jag har aldrig tänkt på att mina fötter vuxit i samband med graviditeterna, men när jag läste detta så insåg jag att det är så klart precis detta som hänt. Eller något sånt

Jag kom att tänka på detta när jag läste den här kommentaren här på bloggen. Och eftersom detta var något jag var helt ovetandes om fram till för bara några månader sedan tänkte jag vidarebefordra min mycket begränsade kunskap i ämnet här tillsammans med länkarna ovan. 

Varsågoda för info!
 

Jag heter Katarina och bor i en söderförort till Stockholm tillsammans med min sambo och våra två barn (12 år och 1 år). I början av september ska jag tydligen bli trebarnsmamma. SJUKT! Jag jobbar statligt, är ganska lat, gillar färgglada tatueringar, ost och öl. Du kan även följa mig på instagram: @kattakvack samt på min andra blogg: kattakvack.se

4 kommentarer:

  1. Jorå..jag har alltid dragit 37 i skor. Förr.
    Efter första ungen så har jag numera 38 modell ankfot.
    jaja.

    SvaraRadera
  2. Jag kan även berätta att med träning där man använder fötterna på ett flexibelt sätt (typ yoga) så drar de ihop sig igen. Muskulösa fötter = mindre fötter.

    SvaraRadera
  3. Mina fötter har svullnat REDAN NU! Med 7,5 veckor till BF, vänligen notera. Frågan är hur jag kommer att se ut i vecka 40?

    SvaraRadera
  4. Jag ökade en skostorlek efter andra barnet, MEN har nästan minskat tillbaka helt igen. Det tog typ 1½ år dock.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.