söndag 25 augusti 2013

Men aj som satan #2

Den där lustgasen, varför fick man inte med sig en portabel sådan tub att använda hemma till amningen?

Jag heter Mirijam och bor i Kristianstad med min sambo och en halv kamphund. Och i augusti blev vi en till i familjen när ongen som heter Sigge – men gick under arbetsnamnet Kenneth – äntligen kom, två veckor efter utsatt datum. Jag är journalist, jobbar med radio och gillar adrenalin, tatueringar, resor, färg och öl. Du kan även följa mig på instagram: @mirijam_geyerhofer samt på min andra blogg: mirijam.blogspot.com

11 kommentarer:

  1. Vilken bra idé! För som sagt, första månaden är ingen barnlek. Andas djupt, slappna av, Alvedon, varma vetekuddar och duschar - och om några veckor kommer det inte kännas någonting alls!

    SvaraRadera
  2. ELLER HUR! För mig hjälpte PureLan en del. Inte så att den bedövar alls, men den mjukar liksom upp och känns allmänt vårdande. Be Tobbe gå till Apoteket imorgon och köpa dig en tub.

    SvaraRadera
  3. För mig slutade det blöda och göra ont efter drygt TRE månader. Det var väldigt långa och hemska veckor. Får jag mot all förmodan ett till barn kommer jag vara snällare mot mig själv. Hoppas det går över fortare för dig. Testa amningsnapp eller i värsta fall hyr en pump på bb för att avlasta lite grann (pumpa och ge på flaska). Det hjälpte mig.

    Annagranstrom.com

    SvaraRadera
  4. För mig hjälpte det att lufta vårtorna ordentligt efter varje amnings pass, betydde att första tiden hade jag brösten ute i stort sätt jämnt eftersom bebisen ville amma hela tiden (ok, med 1,5 timmars mellanrum dygnet runt i ca 4 månader, men men) stressa inte å om det till slut inte funkar så e det bara så :)
    jag smorde inte med något utom lite av bröstmjölken, men alla e ju olika :)
    tyckte det var mycket värre att pumpa ut än att amma, trots sår/sprickor
    Det är ju tidigt än, om en vecka funkar det säkert hur bra som helst (PEPP PEPP)

    SvaraRadera
  5. För mig gjorde det ont när mjölken rann till ordentligt och Elly fick svårt att få ett bra tag. Det hjälpte om jag tryckte ut lite mjölk innan hon skulle äta och efter några dagar blev det bättre. Smörj med nån bra salva och hoppas det blir bättre snart!

    SvaraRadera
  6. Första dagarna var värst för mig, plus ömhet när mjölken rann till, men det gick trots allt över på någon dag. Luftning och smörj med lite mjölk innan och efter var dock tips jag tog åt mig och som jag tyckte funkade. Stort grattis till er igen, så fin han här!

    SvaraRadera
  7. Kan starkt rekommendera bloggen Sagogrynet, också så amningshjälpen, det vet vad de snackar om. Fick så mycket sjukt mystiska råd på bla BB och BVC.

    Och hoppas det onda går över, efter 10 dagar flöt vår amning på hur smidigt som helst förutom en liten lindrig mjölkstockning och tänderna som ungen började få när hon var 4 månader...(fast det tog typ 2-3 dagar sen hajjade hon hur hon skulle amma utan att lemlästa)

    Och grattis! Och tufft att du "vågade" testa amning trots att du hade lite aversioner mot det innan. Hoppas det funkar galant för er med er lille gosegris nu.

    SvaraRadera
  8. Vet precis hur jävligt det kan vara. Håller med om både sagogrynet och amningshjälpen. Tveka inte att ringa/maila en så kallad hjälpmamma om du vill ha/behöver stöd och råd kring amningen, det kan göra all skillnad! Och: grattis till söt söt bebis!
    /Bea

    SvaraRadera
  9. Ok det absolut bästa tipset som faktiskt funkade toppen och som jag inte fick veta förrän jag redan kämpat mig igenom den första månaden med blödande nipplisar... När du ammat klart, kläm ut en droppe mjölk, smörj in bröstvårtan, låt torka innan du stänger in. Klart. Mvh en jobbig typ som ger oombedda råd ;)

    SvaraRadera
  10. Med mitt första barn hade jag ett helvete med amningen de första tre månaderna, sjukt ont i bröstvårtorna och så fick jag mjölkstockning som slutade med en slang in i bröstet för att dränera en varböld. Men jag gav inte upp och det är jag glad för. Älskar att amma.
    Det som hjälpte mig både med första och andra barnet var amningsvårtskydd som man kan köpa på apoteket. Jag växlade mellan att amma med och utan dem och det hade inte mina barn något emot.

    SvaraRadera
  11. Då vill jag peppa lite. Fick ont första två veckorna men sen gick det över. Nu är min dotter 9 veckor och amningen funkar bra, så oroa dig inte allt för mkt. (Men försök såklart se över grepp och så om du känner att det behövs)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.