torsdag 8 augusti 2013

Kvackens hemmaapotek

Eddie - fresh out of the womb, så att säga
Ask and you shall receive. I alla fall om du är min poler och blogbuddy Mirijam. Och eftersom jag just nu behöver alla uppslag till inlägg jag kan tänkas få (eftersom mitt utmattade preggohjärna typ inte kommer på något mer än UÄHHHH - det är SYND om mig), så skriver jag ett eget inlägg om mina bästa tips för ett hemmaapotek för den nyförlöste och den nyfödde. Jag tänker att jag ju nästan fortfarande är nyförlöst efter Eddie, så jag har det ändå ganska färskt i minnet - så jag tänkte helt enkelt tipsa om vad vi kommer se till att ha hemma inför den nya ankomsten. Inte bara nödvändigtvis apoteksgrejer, utan lite skötsaker i största allmänhet.

Till den ömma (bokstavligen) modern:

  • Nattbindor storlek bigass-huge. Always med vingar funkade liksom inte de första veckorna för mig, för avslag är liksom så mycket mer rejält än en riklig mens. De är förstås bra att gå över till sedan när avslaget blir lite mer blygsamt.
  • Om en ska amma: PureLan (jag SVÄR vid PureLan för ömma, såriga och onda bröstvårtor - plus att man inte behöver torka bort det innan amning = bra grej), amningskupor (kan vara bra om tuttsen läcker även om en inte ska amma, vänta med att köpa dock för dessa brukar man få i goodie bags på BB), fetvadd som är värmande att knöla ned i BHn (värme är bra mot mjölkstockning). 
  • Alvedon, för ibland har man ont. Jag har för mig att det är paracetamoltabletter som gäller efter förlossning eftersom Ipren och liknande kan göra så att blodet inte koagulerar på samma sätt. Och det är ju bra om blod koagulerar efter en förlossning.
  • Mjukgörande kräm, i alla fall om man ammar. För amning torkar ut, så in i bängen. 
  • Tvättolja till snippy. Tvål ska man ju ändå inte gå loss med där nere och efter en förlossning brukar man inte ens vilja det på grund av svidy. ACO Intimate Care Cleansing Oil köpte jag på rekommendation av en gynekolog och den är faktiskt asbra. 
  • Hemmissalva. Det är inte helt ovanligt att man får en hemmis eller två vid förlossningen på grund av trycket mot de nedre regionerna (jag klarade mig utan hemmisar under förra graviditeten, men inte efter förlossningen). Och av personal experience, kan jag tipsa om AC Comfort eller Xyloproct.
  • Något laxerande, för det är inte så skönt att vara nyförlöst och förstoppad. Jag har inte kört med några laxeringsmedel (förutom på förlossningen, men det kan vi ju ta i ett annat inlägg, en måste ju spara på sådana guldkorn så att ni kommer tillbaka för att läsa mer), utan har istället sett till att mula i mig laxerande saker som linfrön i smoothies, katrinplommon, katrinplommonjuice, torkad frukt överlag och Frukt & Fibrer. Men se för bövulen till att kombinera detta med ett friskt intag av vatten, för annars kan det ha motsatt effekt.
Till den lilla bebben:
  • Tvättlappar, vanliga torra. De som är blöta innehåller all sorts of crap och de har vi bara haft i skötväskan. Våra favoriter har faktiskt varit Ica Basics tvättlappar - billiga och bra textur som fångar upp skiten men ändå känns mjuka. Vi brukar bara använda vatten när vi byter blöja, ibland med en skvätt kallpressad olja från mataffären. 
  • Bepanthen, för precis som Mela skriver så funkar den liksom till ALLT. Skulle ungen få blöjeksemoch man känner att Bepanthen inte riktigt räcker till vet jag att många många rekommenderar Inotyol - så den här gången har jag köpt hem en tub med sånt också.
  • Nässug, näsfrida eller något annat som man kan suga bort snor ur bebisens näsa. Vi har en sådan här och den har funkat asbra. Eddie har inte varit särskilt förtjust, men det tar ett par sekunder och sedan är det lättare för dem att andas igen. Den var guld värd när Eddie fick RS och vi till slut fick komma hem från sjukan.
  • Febertermometer. Vi har alldeles nyligen köpt en örontermometer från Braun (fast vi köpte den på Apoteket och fick därmed betala mycket mer än den länkade, ser jag nu). Vi har haft en vanlig rumptermometer, vilket funkat bra, men Eddie har blivit så pass stor nu att han hatar. Och jag förstår honom. Och den här termometern har visat sig vara asbra och smidig. Jag gillar smidigt, speciellt när det kommer till barn. Men en för rumpan funkar naturligtvis lika bra och är nog mer pålitlig när det kommer till spädisar eftersom det kan vara svårt att pricka hörselgångarna på så små.
  • Koksaltdroppar. Sjukt bra till snoriga näsor för att skölja rent, eller till kladdiga ögon. 
Saker som jag inte haft någon direkt nytta av, men som jag vet att många andra svär vid: magdroppar för känsliga små bebismagar (jag körde istället med fänkålste eftersom jag ammade - för det lär också vara bra för känsliga bebismagar, och det verkade funka mycket bra). Bebistalk, puder etc har jag aldrig använt. Jag gillar att låta de små liven vädra rumpen så mycket som möjligt, och då slipper man hålla på och pudra.

Det är mina tips. Som jag kan komma på nu i alla fall. Men låt oss vara ärliga, men denna mycket slappa preggohjärna kan jag inte garantera att jag inte glömt något.


Jag heter Katarina och bor i en söderförort till Stockholm tillsammans med min sambo och våra två barn (12 år och 1 år). I början av september ska jag tydligen bli trebarnsmamma. SJUKT! Jag jobbar statligt, är ganska lat, gillar färgglada tatueringar, ost och öl. Du kan även följa mig på instagram: @kattakvack samt på min andra blogg: kattakvack.se

4 kommentarer:

  1. Skriver under på hela listan! Vi köpte också sån termometer för vi tyckte det verkade smart. Sen visade det sig att den absolut inte rekommenderas för små bebisöron utan från typ året? Rekommenderas inte heller till föräldrar som tappar saker i golvet... Vi hade sönder vår då den fick göra ett hopp enkel väg ner från sängbordet. Då köpte vi en supersnabb rumpis, klar på fem röda och rumpan ska ju vara the shit när det kommer till kroppstempmätning. //Johanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. När Eddie var 7 veckor och låg på sjukhus så använde de genomgående en örontemp. Men en rumpometer är ju mer exakt.

      Radera
  2. Jag fick purelane av fantastiska http://amningshysteri.blogspot.se/ Jonna på posten när jag födde en liten Fralla Frank. Den krämen var så fantastiskt bra, ÄLSK! Tillsammans med en värmekudde från min mamma som sambon fick värma åt mig i mikron, som jag sedan knycklade ner innanför linne tätt mot tuttar..MMmmmm. Mina bröst mådde toppen! (obs födde då tidigt mars..lite större risk för kalla bröst som gör ont då kanske, jämfört med varmt augusti...).

    SvaraRadera
  3. Syrran har en sån här: http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=248241
    Hon hade varit skeptisk först och därför jämfört med rektaltermometer och fått samma resultat på båda. Man swischar den förbi pannan och mäter med en blå stråle och får sen ett värde, sjukt smidigt. Blev introducerad till den igår.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.