lördag 4 maj 2013

Ingen ost, inga kläder som passar, inget gött solhäng

Alltså, jag satt ute i en kvart, max!
Vårsolen är här och man ba WOHHHOOO *slänger av sig kläderna* och hoppas att lite solbränna kan göra något för att balansera upp den ständigt växande minussidan som en graviditet innebär för en kropp.

Men NÄHÄ, då ska man plötsligt sola än mer med måtta än vanligt eftersom man kan få melasma, det vill säga "pigmentfärändringar som oftast lägger sig som en mask vid näsa och panna (källa: någon av alla mina gravidappar).

Håhåjaja, lilla Kenneth. Tänk vad mycket en blivande morsa får stå ut med för att du ska få finnas till. Du kommer INTE få läsa den här bloggen sen, då kanske du får för dig att jag klagar på dig, men det gör jag inte. Det är bara naturen i stort som får sig en känga för att den ska göra allt så omständligt.

Jag heter Mirijam och bor i Kristianstad med min sambo och en halv kamphund. Och i augusti blev vi en till i familjen när ongen som heter Sigge – men gick under arbetsnamnet Kenneth – äntligen kom, två veckor efter utsatt datum. Jag är journalist, jobbar med radio och gillar adrenalin, tatueringar, resor, färg och öl. Du kan även följa mig på instagram: @mirijam_geyerhofer samt på min andra blogg: mirijam.blogspot.com

2 kommentarer:

  1. Lyssna nu på lite riktigt preggognäll från en preggosyster! Här har du en som lider av hyperemesis, vilket betyder allvarliga graviditetskräkningar, typ. Jag kräks av... ALLT upp till 15 ggr om dagen. Att inte få äta ost är inget problem. Att inte kunna äta något alls, DET är ett problem! Så njut för Guds skull för allt du kan äta och för att du orkar gå ut i solen och få pigmentfläckar! Lycka till med fortsättningen av graviditeten. Amen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch, det måste vara skitjobbigt, verkligen och givetvis ett stort problem, har själv haft vänner som blivit inlagda på grund av liknande. Jag har själv två fysiskt betydligt tuffare graviditeter i backspegeln än den jag just nu upplever (med bland annat svåra kräkningar, dock inte hyperemesis), men det innebär ju inte att allt för den sakens skull är lätta att tacka denna gång.

      Dock så innebär ju allt preggognäll inte att allt som orsakar gnället är stora problem, och jag tror att det är viktigt att få gnälla av sig oavsett om det gäller stora eller små saker. Att vara gravid är skitjobbigt på så många sätt, även när man på flera sätt och på pappret mår bra - och jag håller med Mirijam, alla saker som ska avstås, alla saker som inte får göras - det är jobbigt, om än kanske inte fysiskt så kan det likväl bli väldigt påfrestande psykiskt. Sedan finns det givetvis massor av personer som har det jobbigt på andra sätt, och som har reella hälsoproblem som kan komma med graviditeten - vilket naturligtvis suger det också. Här är inget gnäll för litet eller för stort.

      Jag hoppas verkligen att du mår bättre snart!

      Kramar
      Katta

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.