tisdag 10 september 2013

Hej Moder Natur, vi har lite att snacka om...

Visst, du tycker säkert att du gjort att strålande jobb med mänsklighetens utveckling, men jag känner ändå att vi måste diskutera vissa delar av det här med havandeskap, förlossning och tiden efteråt.

Att bära barnet på insidan av kroppen
Alltså. ALLTSÅ. Hur tänkte du här? Det finns liksom inte plats för tre kilo bäbis om alla andra organ ska fortsätta fungera hjälpligt. Du vet syre? Det är en rätt väsentlig grej att få i sig under en graviditet, både för mor och barn, och intaget skulle underlättas om lungorna inte hade tryckts upp i halsen på en. Just sayin'. Och det är ju mer än bäbis och lungor som ska få plats, även om det inte känns så på slutet.
Åtgärd: Jag tänker beställningsvara? Lite som Linas matkasse, fast med bäbis, på bestämt datum.

Att trycka ut barnet genom slidan
Really? Kände du att DET verkligen var rätt ställe att få ut barnet på? Sigges huvud var 37 cm i omkrets när han föddes, vet du vad som INTE är 37 centimeter i omkrets? Just det. Min vayayay.
Åtgärd: Nu finns det kanske inga andra kroppsöppningar som skulle passa bättre, så jag fortsätter på temat ovan. Alternativt att du tar inspiration från kängururna om du planerar en utveckling av området.

Att bäbisen ska äta från tuttarna HELA TIDEN
Nej, det här får du också jobba lite på. Vet du hur hårt en bäbis suger? SVINHÅRT! Min barnmorska tipsade mig om att "härda bröstvårtorna under graviditeten genom att gnugga lite hårdare med handduken efter att man duschat". Mmm, okej. Jag hade behövt duscha tio gånger om dagen för att komma upp i den mängd gnuggningar som krävs för att ens komma i närheten av något som liknade en förberedelse för vad som komma skulle.
Åtgärd: Antingen så kunde man ge bäbisen riktig mat från första början, eller så kunde moderkakan och navelsträngen kanske hänga med ett tag till, tills man vant sig lite vid sitt nya liv? Eller så kanske man kunde ge bäbisen ett piller typ tre gånger om dagen som höll ungen mätt? Bonus i så fall: hen sover hela nätterna.

Sak man däremot kunde önska att evolutionen hade lämnat kvar: långa aparmar så man kommer åt kaffekoppen på soffbordet när bäbisen somnat på en.


Jag heter Mirijam och bor i Kristianstad med min sambo och en halv kamphund. Och i augusti blev vi en till i familjen när ongen som heter Sigge – men gick under arbetsnamnet Kenneth – äntligen kom, två veckor efter utsatt datum. Jag är journalist, jobbar med radio och gillar adrenalin, tatueringar, resor, färg och öl. Du kan även följa mig på instagram: @mirijam_geyerhofer samt på min andra blogg: mirijam.blogspot.com

6 kommentarer:

  1. Alternativ nummer tre angående amningen är ju också att välja att ge ersättning istället :-) Ett helt fantastiskt alternativ för oss som bor i Sverige och har rent vatten och rätt information att tillgå :)

    Jag har själv 17 dagar kvar till BF och längtar efter smärtan, det är inte lätt att sova och fy tusan vad tung jag känner mig. Jag vill bara att smärtan ska komma - så den kan gå över, och så jag får sova på mage igen! Härliga tid! Snart, snaaaaaart!

    SvaraRadera
  2. HEar Hear på vartenda ord Mirijam!

    SvaraRadera
  3. Åh, sova på mage *drömmer*
    Mvh 14 dagar till snitt

    SvaraRadera
  4. Alltså, din son ser ju helt underbar ut! Synd bara att en ska behöva gå igenom hela den kroppsliga misshandeln för att få en sådan... TÄnkte fråga dig lite om amning, för om jag minns rätt så hade du tankar på att inte amma? Vad var det som fick dig att ändra dig och hur upplever du amningen i förhållande till hur du trodde det skulle vara?

    SvaraRadera
  5. Alltså det där 80-talsrådet om att härda bröstvårtorna. Haha. I mitt nästa liv ska jag helt klart satsa på att bli pungdjur!!

    SvaraRadera
  6. Skriver under på alla sakerna!

    Fast å andra sidan: fatta hur man skulle få ungar om allt var lätt? 100 per person? Jorden skulle gå under direkt. Tack vare all denna ondska nöjer jag mig med ett...

    Annagranstrom.com

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.