söndag 10 mars 2013

*motar undan paniken*

Saxat från blimamma.se om vecka 19:

Det är inte ovanligt att vid det här laget ha gått upp 5-6 kg. Av detta svarar bebisen för cirka 200 gram, moderkakan 170 gram och fostervattnet ungefär 310 gram. Vidare har dina bröst ökat i vikt med 170 gram vardera och livmodern med ytterligare 300 gram! Det är viktigt att komma ihåg att viktökningen skiljer sig mellan olika kvinnor och det finns ingen anledning till panik om du gått upp lite mer eller mindre än genomsnittet.

Ooookej, men exakt NÄR ska man börja få panik då? MÅSTE man få panik? Om man inte får panik, är man onormal då? Mvh, Majsan som gått upp exakt 10 kilo i dag från plusset i november och inte har panik alls eftersom kroppen känns ganska stark och pigg ändå.

Ps: det är alltså nu ni ska säga att ni också gick upp nästan allt i början och inte alls fick extrema ryggbesvär av ni gick upp ytterligare 20 kilo den sista halvan av graviditeten, okej? 

Jag heter Mirijam och bor i Kristianstad med min sambo och en halv kamphund. Och i augusti blev vi en till i familjen när ongen som heter Sigge – men gick under arbetsnamnet Kenneth – äntligen kom, två veckor efter utsatt datum. Jag är journalist, jobbar med radio och gillar adrenalin, tatueringar, resor, färg och öl. Du kan även följa mig på instagram: @mirijam_geyerhofer samt på min andra blogg: mirijam.blogspot.com

3 kommentarer:

  1. Med Eddie gick jag upp ganska snabbt för att sedan plana ut under senare delen av preggoliteten. Varsågod för lugnande ord.

    SvaraRadera
  2. Jag vet inte vad jag vägde när jag blev gravid. Kanske 76-77kg. Första vägningen hos doktorn tror jag det stod på 78,6. Sen dess har jag inte vägt mig. Är nu i vecka 14 och har samma kläder som innan jag blev gravid. Stramar lite men inte alls mycket.
    Det verkar vara extremt stor skillnad på folk och jag tror inte man kan påverka det särskilt mycket. (säger hon som inte tränat och bara ätit i 3,5 månader)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.