måndag 22 juli 2013

Kan vi prata lite om det här vårdkaoset tack?

Spontan känsla: "Gaaaah!"
Jag blev inskriven på mvc i vecka 12. Det betyder att det rimligtvis borde ha funnits en liten notering i stil med "Wiihoo, Baby Kenneth kommer runt den 10 augusti" någonstans i Region Skånes datasystem i 26 veckor. TJUGOSEX. HUR kan det inte finnas personal till att ta hand om mig och Kenta nu då? 

Som tur är (för mig då) så är CSK i Kristianstad det enda sjukhus som hittills inte skickat vidare fullgångna mammor, så det bådar ju gott. Men det där ändras ju snabbt. 

Det här klassas som en riskgravididet och både läkarna och min barnmorska säger att det förmodligen kommer gå snabbt när det väl sätter igång, så det sista jag vill göra när vattnet går är att sitta hemma och vänta på att få en ledig plats någonstans när vi har tre (3!) minuter i bil till vårt eget sjukhus. Visst, måste jag föda i Småland/Danmark så måste jag, men jag VILL inte. Och just nu känns det som att jag har följande att välja på när Dagen D kommer. 

Scenario 1
Jag: Älskling, vatnnet har gått!
Tobbe: *hämtar bb-väskan, bär ner grejerna i bilen, hjälper mig ner för trappan*

Scenario 2 
Jag: Älskling, vattnet har gått!
Tobbe: *plockar fram rena handdukar, kokar vatten, laddar ner några avsnitt Dr Quinn/Lilla huset på prärien*

Pax för nummer 1 säger jag bara.

Jag heter Mirijam och bor i Kristianstad med min sambo och en halv kamphund. Och i augusti blev vi en till i familjen när ongen som heter Sigge – men gick under arbetsnamnet Kenneth – äntligen kom, två veckor efter utsatt datum. Jag är journalist, jobbar med radio och gillar adrenalin, tatueringar, resor, färg och öl. Du kan även följa mig på instagram: @mirijam_geyerhofer samt på min andra blogg: mirijam.blogspot.com

4 kommentarer:

  1. http://lillafroken.blogspot.se/2009_08_01_archive.html?m=0

    Nemos förlossning finns på den länken, scrolla ner så hittar du det.

    http://lillafroken.blogspot.se/2011/07/forlossningsberattelse.html?m=0


    Och så leons förlossning, enjoy!!

    SvaraRadera
  2. Jag sitter i Malmö och väntar, 10 dagar över tiden. Vaknar på nätterna och gör planer i huvudet: Om min sjuksköterskekompis smugglar hem morfin till mig? och min sambo lära sig perinealgreppet på nätet? visst finns det lustgas i sånna där gräddsyfoner? känner jag nån som känner en barnmorska som jag kan muta/hota till att hjälpa mig? var köper jag handklovar så jag kan låsa fast mig på förlossningen och vägra lämna stället?
    Ska kolla in Dr Quinn, såklart. Har aldrig fattat vad allt varmvatten ska användas till. Utifallatt.

    SvaraRadera
  3. JA MEN ELLER HUR! Det är ju sjukt bra att allt detta uppmärksammas i medierna, för så här får det ju inte vara. MEN man känner sig ju inte direkt lugn och harmonisk inför sin förlossning. Nu har jag ju visserligen BF i början av september, men med tanke på att detta egentligen inte handlar om en semesterproblematik på de flesta orterna, utan underbemanning överlag, så känns det som att det kommer gå på ett ut. Lite som ett lotteri: blir det Huddinge, blir det Södertälje, eller kanske blir det till och med Uppsala?

    SvaraRadera
  4. Förlossningen kan aldrig neka vård, så för er del Mirijam skulle jag helt sonika åka till närmaste ställe, säga hej och vägra gå därifrån. Eftersom Kenta räknas som riskgraviditet. Finns det absolut absolut absolut inte plats får de ombesörja ambulanstransport (totalvägra att köra själva/alt. åka sjuktransport) alternativ masa iväg nån annan, jamenar de flesta verkar ju vanka omkring i korridorerna med värkar i TIMMAR = de har tiden att åka nån annanstans (även om det inte är kul för nån/ingen borde behöva).

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.