onsdag 5 juni 2013

Sammanlänkning Preggo Preggo-style

Umgänget under ens föräldralediga månader - det är inte alltid en helt självklar historia.

Föräldrakurser innan graviditeter kan så klart skapa kontakter (jag vet inte, för jag har aldrig gått på dem vid någon av mina gravidteter), och givetvis är den föräldragrupp man blir inbjuden till som nybliven mamma/pappa en möjlighet att knyta kontakter med andra föräldrar. Ja, om man nu 1) överhuvudtaget blir inbjuden till en sådan grupp, vilket jag som omföderska inte blev då jag fick tvåan och inte heller räknar med att bli som omföderska denna gång samt 2) faktiskt klickar med en eller ett par personer i denna föräldragrupp. I den grupp jag var med i när ettan var nyfödd klickade jag med en person. Och det räckte alldeles utmärkt för min del, för ska sanningen fram är jag kanske inte den mest översociala personen i världshistorien direkt, MEN det är ändå sjukt najs att ha ett litet nätverk av trevliga föräldrar med barn i samma ålder att hänga med, prata av sig med, dricka kaffe och äta kakor med. Alltså VERKLIGEN.

Som bloggare och idog användare av sociala medier överlag hittade jag när jag var hemma med tvåan, ett litet gäng att hänga med. Och inför trean har jag skaffat mig schysst pejl på ett gäng astrevliga havande kvinns som jag ämmar hänga med (vare sig de vill eller inte). Men om man inte bloggar, så kanske det inte är lika lätt att hitta andra blivande en nyblivna föräldrar i samma område - så jag tänkte att vi testar att länka varandra samman en smula.

Jag har startat en grupp på Fejjan som heter Preggo Preggo, den är synlig men hemlig, med andra ord kan alla se gruppen och vilka som är medlemmar, men är man inte själv medlem i gruppen kan man inte se våra inlägg. Så! Klicka er in där, begär att få vara med, och lägg upp en kort presentation av dig, när bebis är beräknad och vart du bor - så kanske i alla fall några blivande föräldrar i samma område kan finna varandra.

Do it!

Jag heter Katarina och bor i en söderförort till Stockholm tillsammans med min sambo och våra två barn (12 år och 1 år). I början av september ska jag tydligen bli trebarnsmamma. SJUKT! Jag jobbar statligt, är ganska lat, gillar färgglada tatueringar, ost och öl. Du kan även följa mig på instagram: @kattakvack samt på min andra blogg: kattakvack.se

9 kommentarer:

  1. Jag vill också vara med trots att jag inte är preggo. Men tänk om jag blir någon gång och står där alldeles ensam. Buä..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte ska du vara ensam heller! Gå med du med!

      Radera
  2. VI SKA HÄNGA SOM FÄN I HÖST! Och äta JÄTTEMÅNGA kakor! (Detta ska se mer som en order och inte som ett förslag). HEHE.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men ATT vi ska. Är så SYKT pepp på att vara ledig samtidigt som dig!

      Radera
  3. Kul idé och bra initiativ! Jag ska precis flytta till nytt område och fasar för att sitta hemma, ensam och bortglömd under föräldraledigheten. Ska gå med i gruppen på en gång.

    SvaraRadera
  4. Åh, inte för att klaga (för det låter som ett superbra initiativ!) men (åh, hatar att skriva men...) det skulle kanske vara fint om ni öppnar upp formuleringen för pappor också. Såg att du taggat under föräldraledighet och skriver mamma/pappa, men sen tappas det bort halvvägs och det refereras till när personen ska föda och är preggo. Känner att jag kanske är inne på "dagis-nivå" just nu och det är väl mest kvinnor som läser er blogg och som kommer vara föräldralediga, men tänkte mest att det kanske finns någon ledsen pappa som tänker att gruppen inte är för honom. Namnet på gruppen fattar jag ju eftersom den refererar till bloggen. Gillar för övrigt bloggen, även som icke-preggo! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart är även preggopappor välkomna, och även preggomammor som inte själva bär på bebisen - alla blivande föräldrar är välkomna i gruppen och jag tyckte faktiskt att jag formulerade inlägget på så sätt att det skulle omfatta alla blivande föräldrar, förutom på ett ställe där jag skrivit att det kan vara svårt att "hitta andra preggon i samma områden".

      Radera
    2. Jag tyckte också det, att det var bra formulerat för det mesta alltså. Men kul att du tog till dig och formulerade om lite! Som jag sa så var det kanske lite för välgranskat från min sida också, blir lätt så när man sitter "utifrån" och läser med de "glasögonen" på.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.