onsdag 5 juni 2013

Föräldrakurs del 2 av 3, check!


Igår fick vi lära oss massa grejer om hur det funkar på förlossning/BB, vad som händer när den lilla bäbisen kommer ut, vilka tester de tar osv. Det var faktiskt både intressant och lärorikt.

Sen kom det en film om amning, och jag vet inte... Men det var vacker musik och allt funkade och några små "om bäbisen suger fel så gör så här istället så löser det sig". Inte ett ord om mjölkstockning, såriga bröstvårtor, ungar med helt fel sugteknik och inte ett endaste filmklipp på mammor som grät av smärta och utmattning. Jag förstår verkligen chocken hos nyblivna mammor före internets tid, känns som att risken för falsk marknadsföring är mindre nu.

Dessutom kändes det extremt märkligt  och främmande att se en vuxen kvinna låtsassuga på ett tygbröst, även om det bara var på film. Och som ni kan se på bilden så är kanske inte heller "suga" riktigt rätt ord för vad naturen tycker att barnet ska göra på mamman.

Jag heter Mirijam och bor i Kristianstad med min sambo och en halv kamphund. Och i augusti blev vi en till i familjen när ongen som heter Sigge – men gick under arbetsnamnet Kenneth – äntligen kom, två veckor efter utsatt datum. Jag är journalist, jobbar med radio och gillar adrenalin, tatueringar, resor, färg och öl. Du kan även följa mig på instagram: @mirijam_geyerhofer samt på min andra blogg: mirijam.blogspot.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.