lördag 6 april 2013

Preggo Preggo goes Förkyld Förkyld

I Stockholm sitter Kvacken och snorar – och 60 mil söderut gör jag exakt samma sak. Oh my god, vi är ju bara SÅ synkade osv.

Viktigt meddelande till Baby Kenneth: DIN MAMMA BLIR ALDRIG SJUK! Alltså aldrig. Okej, jag får halsfluss en gång vartannat år och då är jag dödens lammunge, men mellan flussarna är jag frisk som en fisk. Så att detta är andra förkylningen sedan du började byggas i min mage känns inte okej, är det så här vi ska ha det nu? Eller är det kanske någon slags förberedelse på åren i förskola där bacillerna och virusen kommer avlösa varandra och du tycker att jag ska öva på att vara sjuk nu? I så fall är du smartare än jag trodde.

Och viktigt meddelande till er andra: Vad hjälper egentligen mot förkylning i preggotider? Enligt läkaren som vi var på vul hos i vecka så skulle jag ta "alvedon och varm dryck", men alltså – det har väl ingen blivit frisk av? Jag brukar hälla i mig echinaguard om folk omkring mig är sjuka och jag börjar få någon liten känning och det hjälper jämt, men det ska man tydligen inte stoppa i sig nu?

*kokar te, tar två alvedon och hoppas på det bästa*

Jag heter Mirijam och bor i Kristianstad med min sambo och en halv kamphund. Och i augusti blev vi en till i familjen när ongen som heter Sigge – men gick under arbetsnamnet Kenneth – äntligen kom, två veckor efter utsatt datum. Jag är journalist, jobbar med radio och gillar adrenalin, tatueringar, resor, färg och öl. Du kan även följa mig på instagram: @mirijam_geyerhofer samt på min andra blogg: mirijam.blogspot.com

4 kommentarer:

  1. Med varm dryck - gills varm whiskey då? Bergis inte.

    SvaraRadera
  2. Haha. Jag åkte på bältros förra veckan, fick samma tips som du! Alvedon alvedon alvedon (eller okej, jag fick pencillin också). Men den doktorn hävdade att kroppen var så koncentrerad på att bygga bäbis att immunförsvaret sacka lite. Surt surt o en ganska lam förklaring tycker jag nog.

    SvaraRadera
  3. Jag har legt däckad i influensa sedan långfredag. Och bara ett par alvedon till hjälp! Fy satan.

    Idag har jag iallafall orkat vara uppe lite och dessutom ätit ordentligt.
    Tror bara det är att vänta ut det.

    SvaraRadera
  4. Jag tänker att ingefära (skiva tunt, häll på varmtvatten och drick som te med honung) och vitlök bruakr vara toppen mot förkylning och att både och är ok som gravid. Sen är det ganska mycket standard medicin som går att äta som gravid, kolla bi-packsedeln men jag har för mig att både strepsils och bafucin ska gå bra att äta ändå.

    Det bästa tipset annars är http://www.janusinfo.se/Beslutsstod/Om-lakemedel-och-fosterpaverkan/For-patienter-och-allmanhet/ Där kan man söka på medicin och få info om ifall de kan ätas vid graviditet eller inte. Som FASS fast för gravida...

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.