fredag 5 april 2013

Hälsning från "Helt vilse i djungeln_79"

Okej, så här va: Baby Kenneth vill ha en barnvagn. Eller så kanske han inte vill det, men jag har cirka noll planer på att vänta med att ta reda på det till efter förlossningen. Faktum är att jag tänker att ALLT nödvändigt ska vara köpt/sytt/beställt typ snart eftersom jag tänker ägna min semester åt mer rofyllda saker än att stressa runt – höggravid och svettig – och störa okända Blocket-människor på deras semester.

I vecka 13 gick vi in i en barnbutik och fick en guidad rundtur i barnvagnsdjungeln.  HERREGUD. Vi kände oss helt lost med våra tafatta frågor, som två lurendrejare som bara hade för avsikt att störa personalen medan en tredje kumpan skulle smita in och stjäla kassan typ. Men efter ett tag fick vi i alla fall koll på vad vi vill och inte vill ha. Eller ja, TROR att vi vill och inte vill ha. Svårt att veta exakt vad man är ute efter när ens erfarenhet sträckts till att man kört runt en tom vagn på åtta kvadratmeter linoleummatta och ändå lyckats krocka med både den blivande pappan och två utställningsvagnar, men ett HUM fick vi ju.

Så, vi vill ha:
  • En "normal" vagn, typ Brio eller Emmaljunga (alltså ingen sån där som ser ut som en lättvält droppställning med en badbalja på toppen).
  • En kombivagn (ingen duo, vi vill kunna bära iväg en sovande Kenneth i en mjuklift utan att behöva lyfta av halva vagnen).
  • Helst turkos eller lila eller helsvart (inte mörkblå eller grönrutig eller med crazy epilepsiframkallande cirklar i tyget).
  • Lika stora hjul runt om (inga såna små kundvagnshjul fram alltså).
  • Punkteringsfria hjul (men då måste det vara en vagn med bra gung i).
  • Teleskophandtag (så långa pappan kan köra bekvämt).
  • Ordentlig varukorg (vill inte att Kenneth ska bli prinsessan på ärten efter en tur till Ica). 
  • Svart chassi (vem kunde ana att det hette chassi på barnvagnar? Och vem kunde ana att jag en dag skulle sitta på Blocket och mumla saker som "nej, inte det där silverfärgade chassit, det ser billigt ut!"). 
Ja, det var väl det. Är det verkligen för mycket begärt att man ska hitta detta på Blocket för en rimlig peng? Nypris är 7200 om vi beställer i butik, men hittar man en för 3000 så är det fyra komma två glada laxar som Kenta kan köpa körlektioner för om 16 år, 4 månader och 5 dagar. Man får inte vara dum.

Eller är du en sån där vagnexpert som läser detta och tänker, "Så planerade vi också, men vi köpte en blablabla och är såååå nöjda!" eller kanske "ÅH, DÅ VET JAG EXAKT VAD DOM SKA LETA EFTER!" så hojta till för guds skull, var inte blyg! All hjälp är välkommen i denna stressframkallande soppa!

Jag heter Mirijam och bor i Kristianstad med min sambo och en halv kamphund. Och i augusti blev vi en till i familjen när ongen som heter Sigge – men gick under arbetsnamnet Kenneth – äntligen kom, två veckor efter utsatt datum. Jag är journalist, jobbar med radio och gillar adrenalin, tatueringar, resor, färg och öl. Du kan även följa mig på instagram: @mirijam_geyerhofer samt på min andra blogg: mirijam.blogspot.com

10 kommentarer:

  1. Synd att vi sålt vår brio, den uppfyllda alla era kriterier och var lila, 2009 års färg. :)

    SvaraRadera
  2. En annan sak att också tänka på är hur stor plats den tar i bilen. Så jäkla tråkig kommentar men oh så viktigt.

    SvaraRadera
  3. Kronan uppfyller nääästan alla krav. Inga punkteringsfria däck och duo MEN det går att köpa mjuklift till så ni kan lyfta i och ur Kenta. Och de finns i turkost. Tror till och med det var utförsäljning på de turkosa nu. Och det är LÄTT den snyggaste vagnen på marknaden! LÄTT!

    SvaraRadera
  4. Ella utan blogg6 april 2013 kl. 12:14

    Brio Go, Brio Go, Brio Go! Jag trodde att jag appselut inte ville ha en duo, men fattar inte riktigt varför nu. Visst - mjuklift är mysigt och så, men funkar inte alls lika länge som hårdlift. (Vi hade den som resesäng tills bebisen var drygt sju månader.) Den på brio go har dessutom så fiffigt att den är lite upphöjd undertill. Kan väl verka helt onödigt, ända tills man ska lasta in den i bilen och det har regnat/snöat. Blir lite ihopfälld och är lätt att få in i bilen. (Har testat i tvådörrars golf och ford focus.)

    Varför vill ni inte ha svängbara hjul fram? Ska vagnen ut mycket offroad förstår jag det, men om ni typ går oftare på gång-/cykelbanor, i stan, liten ica-butik än i skogen skulle jag fundera lite extra på saken. (Jag hade fasta hjul på första barnets första vagn och förbannade dem cirka varje sekund jag körde vagnen, förutom över rotvältor och så. Då älskade jag den!) Det finns förresten terränghjul till den, men bara till årets modell, vilket gör det svårt att köpa den begagnad.

    Jag har inte körkort = brukar storhandla med vagnen rätt ofta. Två stora kassar + några lösa grejer i varukorgen, och så ett paket blöjor över bebisens fötter... Har inte teleskophandtag, men kan vinklas upp väldigt högt OCH långt ner. Den har körts både av min fyraåring (en meter ungefär) och av hundranitticentimeters kompis, som inte gnällde.

    Jo, jag gillar verkligen den här vagnen! (Men är inte sponsrad av brio.) Hade tänkt köpa någon ny och smidigare sulky eller så, nu när barnet är över ett, men jag kan verkligen inte komma på någon vagn som skulle funka bättre för mig och mina barn. (Stora åker ståbräda när orken tryter. Jag hatar den visserligen, men 4-åringen gillar sin "skateboard".) Det är verkligen en djungel, och jobbigt nog vet man inte riktigt säkert vad man vill ha förrän man har testat ett tag. Lycka till!

    SvaraRadera
  5. Linnéa: Ahmen, åh, TYPISKT!
    J.Prylutmaningen: Ja, men vi har stor bil så just där tänker jag att de flesta kommer funka! Men bra poäng!
    Sophie: Åh! Kollar in den, tack!
    Ella: Nu bor ju vi närmare rotvältor än cykelvägar, så vi måste ha stora hjul, jag vill inte bli en sån som måste ta omvägar för att jag inte kommer fram med vagnen. Vi såg en stackars Barcelona-pappa stå och kämpa med sin Stokke-vagn vid en rännsten i helgen, och det såg verkligen oerhört sorgligt ut :) Men Brio verkar ju överlag vara poppis!

    SvaraRadera
  6. vi har väl ungefär samma krav/önskemål av vagn, och jag har tittat på en Brio happy. Inte för att jag ens har provkört, men...ehhh, den är snygg!

    SvaraRadera
  7. Jag ska väl skriva ett inlägg om vagnar, I guess, utifrån erfarenheterna med Eddies vagnar. Men jag ska säga så här: vi tittar på Brio Happy till Jokern.

    SvaraRadera
  8. Kan rekommendera Brio Go. Haft flera vagnar men ingen har jag varit så nöjd med som den.

    Jag veet du skrev fyra fasta hjul men provkör en Go och ge den en chans ;-)

    Kram Sandra

    SvaraRadera
  9. Ella utan blogg6 april 2013 kl. 21:36

    Heter det rotvältor förresten?! Är inte det såna där skitstora som ligger ute på kalhyggen och ser ut som troll om det är lite mörkt och man har för mycket fantasi? Nåja, du fattade nog vad jag menade ändå.

    Men alltså på riktigt - kolla upp Go. Den är helt sjukt skön att köra! Och har världens största varukorg. Blir liten när man fäller ihop. Barnet kan vara både framåt och bakåt i sittläget. Om ni slår till på senaste årsmodellen går det att montera fasta hjul på den ibland, och ha stadshjul ibland. Jag känner mig som en lchf-kärring, som prompt vill att alla ska ha en Go!

    SvaraRadera
  10. Vi har bestältt en Brio Go. Men... Är sjukt besviken på Brio, bor visserligen i Finland så det kan förklara lite av levernasproblemen men enligt försäljaren har det strulat i deras lager i evighet. Vi tänkte ganska exakt som ni, turkost eller grönt skulle vi ha. Vi klev in i butiken i januari-februari och då hade de en som var turkosgrön (score!) vi ville ändå vänta till det kändes mer relevant så på Skärtorssdagen skulle vi slå till. Då hade de uppdaterat färgerna till väldigt väldigt tråkiga. Den turkosa fanns inte mer. Så vi fastnade för Navy Blue med vit chassi efter mycket om och men (Navy gick inte att få med svart). En vecka senare ringer dom och säger att Brio har meddelat att dom får in vagnen 15.7. (!) en månad efter BF alltså. Så vi fick byta färg till Bright Blue (färgval nummer fyra!), också den med vit chassi... Vi bor i ett hus med liten hiss och har mätt att Brio Go är den enda som ryms in. Vad jag vill säga är att se till att beställa er vagn (vilken den än er) i tid. Slutet med mars var alltså inte "i tid" för oss som har bf 14.6. Andra producenter kan även ta upp till 4-8 veckor har jag förståt.

    För att avsluta romanen så kan jag säga att jag tror jag kommer att vara super nöjd med Go i alla fall, dens formspråk tilltalar mig mest av alla vagnar på marknaden och vi har beställt terränghjul. Men jag tycker att det är otroligt att Brio inte kan erbjuda alla vagnar som de ska ha i sitt sortiment, inom en rimlig tid dessutom!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.